Mr racing

Blogista

Tietoja F1-lajista

Formula-ajojen juuret sijoittuvat vuoteen 1920. Ensimmäiset autourheilu kisat ajettiin Euroopassa, Grand Prix-autokilpailuissa. Useat Grand Prix-järjestöt suunnittelivat maailmanmestaruussarjan perustamista, mutta sodan sytyttyä kilpaurheilu toiminta keskeytyi. Vuonna 1947 laadittiin säännöt, joissa autojen tulisi olla tietynlaisia. Moottorin tilavuus sekä ahdetun moottorin tilavuus tuli olla tietyn kokoinen.

Ensimmäisten kisojen ylivoimainen hallitsija oli Italialaiset automerkit, kuten Ferrari. Ferrari jatkaa edelleen, mutta mukaan on tullut paljon muitakin automerkkejä. Kuljettajilla, on omat tallit, joihin he kuuluvat ja F1-sarjan tallien olennaiseen osaan kuuluukin nykyisin, että tallit valmistavat itse kisa-autonsa. Tallit ovat usein tunnettuja autovalmistajamerkkejä, kuten Ferrari, Mercedes-Benz, Mc Laren, Maserati ja Alfa Romeo. Myöhemmin on mukaan tullut talleja, jotka ostavat autonsa toisilta. Omien autojen valmistaminen, lisää toki kuluja talleille. Vuonna 1950 mukana oli jo yli 18 eri tallia. Jokaisella F1-autolla on oma numeronsa kisassa. Formula 1 -radat koostuvat mutkista, sekä suorista tieosuuksista vaihdellen. Tyypillinen suora on ensimmäinen suora, josta lähtö aloitetaan. Sitä kutsutaan lähtösuoraksi. Lähtösuoran vieressä on varikkosuora, jossa sijaitsevat huolto sekä tankkausmahdollisuudet. Radoilla on myös hidastemutkia, eli sikaaneja. Ne ovat s-kirjaimen muotoisia. Nykyaikoina on kiinnitetty enemmän huomiota ratojen, sekä autojen turvallisuuteen. Radan ulkopuolisille alueille on laitettu asvaltoidut tai hiekoitetut turva-alueet, sekä rengasvallit, jotka hidastavat auton törmäystä. Yhä useammin turva-alueet ovat asfalttia. Jarruttaminen on helpompaa asfaltilla, eikä auto nouse ilmaan muhkuraisesta hiekkapinnasta yhtä helposti kuin hiekkaisesta tieltä. Ennen käytettiin myös heinäpaaleja turvaamaan ajoa. Erityisesti Imolan kisojen jälkeen turvallisuuteen on panostettu enemmän. Imolan kisoissa vuonna 1994 kuoli pitkän uran tehnyt Ayrton Senna sekä Roland Ratzenberger. Kuka tahansa ei voi ryhtyä F1-ajajaksi, sillä vauhti tässä lajissa kohoaa todella kovaksi. Sen vuoksi F1-kisoja ei pidetä turvallisena lajina, vaikka parannuksia turvallisuuteen tehdään koko ajan. Vauhti voi kohota jopa 378 km/h, joka on vuonna 2016 mitattu vauhtiennätys. F1-viehätys lieneekin siinä, että se on nopeaa, kovaäänistä, kiehtovaa ja vaarallista. Jokainen kisa on ainutlaatuinen, sillä radat eivät ole samanlaisia. Myös sääolot tekevät joka ajosta erilaisen. Kuljettajien persoonallisuudet tulevat esille ajotyylissä. Vaihtuvuus alalla ei ole kovin suuri. Kansainvälisyys on myös iso tekijä, sillä osallistujia on eri maista ja kisaa seurataan maailmalla.

Tunnettuja F1-kuskeja

Mika Häkkinen, on Suomen kaikkien aikojen menestynein F1-kuljettaja ja kaksinkertainen maailmanmestari. Hän on saanut lempinimen “Flying Finn”, eli “Lentävä suomalainen”. Formuloihin Mika tutustui lajiin karting-autoilun kautta ja voitti siinä jopa 5 kertaa Suomen mestaruuden. Häkkinen päätti uransa yllättäen ja tilalle nousi Kimi Räikkönen. Suomen tunnetuimpiin F1-kuskeihin lukeutuu ehdottomasti Kimi Räikkönen. 39-vuotias Kimi on aloittanut uransa vuonna 2001, tuolloin tallina oli Sauber. Seuraavana vuonna Kimi siirtyi Mc Larenin talliin kilpailemaan. Kimi on saavuttanut useita maailmanmestaruuksia, sekä osa kilpailuiden voittoja uransa aikana. Kimi on tunnettu maailmalla hänen suorasukaisesta temperamenttistään ja saanut lempinimen ”Iceman”. Hänestä on myös tehty kirja ”Tuntematon Kimi Räikkönen” , jonka käännösoikeudet on myyty ennen sen ilmestymistä. Kirja löytyy jo kiinaksi, puolaksi ja italiaksi. Michael Schumacher on saksalainen formula lengeda-kuljettaja, jolla on enemmän maailmanmestaruuksia, peräkkäisiä mestaruuksia ja palkintosijoituksia sekä nopeusennätyksiä kuin kenelläkään muulla ajajalla. Vuonna 2013 Michael joutui vakavaan lasketteluonnettomuuteen Alpeilla. Hän sai vakavia vammoja selkärankaansa ja aivoverenvuotoja, jotka johtivat hänet koomaan. Myöhemmin hänet herätettiin koomasta ja hän alkoi pikkuhiljaa toipumaan. Tällä hetkellä kerrotaan, ettei hän pysty kävelemään. Michael oli tapahtuman aikaan seitsenkertainen maailmanmestari formula-ajoissa.

Tunnettuja F1-kuskeja