Mr racing

Blogista

Suomen Rallin järkyttävimmät onnettomuudet

Suomi on vahva ralli maa ja ralli onkin yksi suomalaisten suosikki urheilulajeista. Kovat nopeudet, kiperät mutkat, epätasaiset maastot ja epävakaat sääolosuhteet voivat kuitenkin tehdä moottoriurheilusta vaarallisen lajin.

Aikaisin Jyväskylän Suurajoina tunnettu Suomen Ralli on vuosien saatossa ollut useiden onnettomuuksien tapahtumapaikka. Suomen Rallin historian aikana useat onnettomuuden ovat asettaneet niin katsojat kuin kartanlukijat ja kuskitkin hengenvaaraan ja osa on vaatinut kuolonuhreja. 1974 – Onnettomuus Ouninpohjan erikoiskokeella.Kuski Vesa Nieminen ja kartanlukija Seppo Jämsä ajoivat Morris Mini autollaan puukaiteeseen Ouninpohjan erikoiskokeessa vuonna 1974. Jämsä loukkasi rintakehänsä vakavasti ja menehtyi myöhemmin sairaalassa vammoihinsa.
1981- Raul Falinin kuolema

Vuonna 1981 itävaltalainen ralliautoilija Franz Wittman ajoi erikoiskokeen maaliin täyttä vauhtia huomaamatta maalimerkkiä hämärässä ja jatkoi vauhdilla eteenpäin. Hän havahtui vasta 220 metriä maalilinjan jälkeen huomatessaan ajanottajien pakettiauton. Pakettiauton vierellä, tien puolella seisoivat AKK:n puheenjohtaja Raul Falin ja rallicross-toiminnan johtomiehiin kuulunut Boris Rung. Wittmanin jarruttaessa auto joutui sivuttain liukuun, jonka seurauksena auton peräosa osui Faliniin. Boris Rung oli matkalla pakettiauton taakse suojaan kun Falinin sinkoutuva ruumis kaatoi hänet tielle.Wittman ja hänen kartanlukijansa Nestinger eivät huomanneet erikoiskokeen päättymisestä ilmoittavaa merkkiä koska katsojat peittivät näkyvyyden.Kilpailun valvojilla on oikeus estää vaarallisena pitämänsä kilpailijan ajon ja juryn kokoonnuttua pian onnettomuuden jälkeen, he päättivät sulkea Wittmanin kilpailusta tällä perusteella.  Falinin nimiin on luotu myös muistorahasto lajissa menestyvien suomalaiskuskien tukemiseen.

1983 – Pihlajakosken erikoiskokeen onnettomuus

Pihlajakosken erikoiskokeissa vuonna 1983 tapahtui toinen kartanlukijan menehtymiseen johtanut onnettomuus. Pekka Mäkisen kartanlukija Reijo Nygren kuoli parin rajussa ulosajossa.

1984 – Humalanmäen erikoiskokeen onnettomuus

Brittikuljettaja Julian Roderick saapui Humalanmäen hyppysuoralle kovaa vauhtia ja menetti autonsa hallinnan kahden hypyn välillä. Roderick yritti palauttaa auton suoraan linjaan hallitsemattomilla korjausliikkeillä mutta auton perä putosi ojaan ja lähti pyörimään korkein voltein yleisön joukkoon. Katsojajoukko oli järjestysmiesten kehotuksien vastaisesti liian lähellä reittiä, eikä ehtinyt auton alta pois. Onneksi kuolinuhreilta vältyttiin mutta yli kaksikymmentä henkilöä loukkaantui ulosajossa, Roderick ja hänen kartanlukijansa mukaan lukien. Onnettomuuden seurauksena Humalanmäki poistettiin suurajojen ohjelmista. Erikoiskoetta on kuitenkin satunnaisesti ajettu Jyväskylän ympäristössä talviralleissa.

1995 – Hassin erikoiskoe

Hassin erikoiskokeella 20-vuotias nainen menehtyi jäätyään Bruno Thiryn ajaman nolla-auton alle vuonna 1995.

1996 – Harjun erikoiskokeen suuronnettomuus

Pitkäkadun suoran päässä oleva vasemmalle kääntyvä mutka osoittautui 23. elokuuta 1996 pidettävässä kisassa vaaralliseksi. Jo ensimmäisenä reitille lähtenyt ajoi mutkan pitkäksi, mutta kuljettajan tilannenopeudesta johtuen henkilövahingoilta vältyttiin. Mitsubishillä reitille lähtenyt Karsten Rikhardt saapui mutkaan noin 120 kilometrin tuntivauhdilla ja tien luonteen, liiallisen nopeuden ja väärän ajolinjan takia Rikhardt menetti autonsa hallinnan. Auto syöksyi tien reunassa olleeseen painanteeseen, nousi tiestä ilmaan ja osui liikennemerkkiin. Pudotessa maahan, auton pohjapanssari irtosi ja Mitsubishi nousi uudelleen ilmaan ja törmäsi jalankulkuväylän betoniesteisiin ja syöksyi yleisön joukkoon. Auto osui useisiin katsojiin noin 40 kilometrin tuntivauhdissa. Osa yleisöstä tallaantui toisten paniikissa sinkoilevien katsojien jalkoihin ja onnettomuus vaati 45-vuotiaan belgialaisen katsojan Ludo Briersin hengen. Yhdeksän ihmistä loukkaantui vakavasti ja 27 lievästi. Ajonopeuksien alentamiseksi suoralle rakennettiin renkaista hidasteshikaani onnettomuuden jälkeen.

2001 – Mökkiperän onnettomuus

Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeessa Mökkiperässä italialainen kuski Massimo Macaluso ajoi ulos Fiat Punto Super 1600:llaan, jonka seurauksena kaksi kisaa seurannutta katsojaa loukkaantui.

2004 – Parkkola

Parkkolan erikoiskokeissa vuonna 2004 Mitsubishi kuljettaja Ari Laivolan ulosajo johti  neljän katsojan loukkaantumiseen.