Mr racing

Blogista

Rallilegenda Colin McRae

Colin Steele McRae (5 Elokuuta 1968 – 15 Syyskuuta 2007) oli Skotlantilainen rallikuski. Hän oli viisinkertaisen Britannian Ralli mestari Jimmy McRaen poika ja myös rallista tunnetun Alistair McRaen veli. Colin oli vuoden 1991 ja 1992 Britannian Ralli mestari ja vuonna 1995 hänestä tuli ensimmäinen brittiläinen ja nuorin World Rally Championship Drivers tittelin saaja, ennätys joka on hänen nimissään edelleen.

McRaen erinomainen suoritus Subaru World Rally tiimin jäsenenä antoi tiimille mahdollisuuden voittaa World Rally Championshipin rakentajien osuuden kolme kertaa peräkkäin vuosina 1995, 1996 ja 1997.  McRae pysyi neljän vuoden ajan Ford Motor Coin tiimissä ja voitti yhdeksän tapahtumaa. Tämän jälkeen hän siirtyi Citroën World Rally tiimiin vuonna 2003. Colin McRae aloitti kilpauransa moottoriurheilussa jo varhaisessa iässä, ajaen moottoripyöriä vaikka nelipyöräiset ajoneuvot kiinnostikin häntä enemmän. Kuusitoistavuotiaana, Coltness Car Clubin kautta, Colin löysi autotestingin ja pian vaihtoi pyöränsä Mini Cooperiin ja alkoi kilpailla.Vuonna 1986 McRae osallistui Skotlannin Rallimestaruuskisoihin Talbot Sunbeam autolla ja loi itselleen nimeä nopeudellaan ja jännittävällä ajotyylillään. Hänen ajotyylinsä muistutti paljon suomalaisen World Rally Championshipin voittaneen Ari Vatasen ajotyyliä, jota Colin McRae kertoi aina ihailleensa. Vuonna 1988 hän esitti upean rallinäytöksen voittaessaan Skotlannin Rallin  mestaruussarjan nöyrällä Vauxhall Novalla. Kaivatessaan lisää tehoa hänen seuraava autonsa oli  nelivetoinen Ford Sierra XR.

Vuoteen 1990 mennessä McRae ajoi Sierra Cosworthia ja ansaitsi kuudennen sijan sen vuoden RAC rallissa, useammasta onnettomuudesta huolimatta. Sitä seuraavana vuonna McRae siirtyi ammattilaisten joukkoon ja allekirjoitti sopimuksen David Richardsin kanssa liittyäkseen Subaru joukkueeseen British Rally Championshippiin, noin 10,000 punnan vuosipalkalla. Koska McRae voitti Brittiläiset rallimestaruudet vuosina 1991 ja 1992 hän pian yleni tiimissä maailmanmestaruudesta kamppailevalle tasolle. Ylennyksen myötä McRae alkoi vuonna 1993 ajaa Prodriven rakentamalla A-ryhmän Subaru Legacy autolla suomalaisten rallilegendojen Ari Vatasen, Hannu Mikkolan ja Markku Alénin rinnalla. McRae voitti ensimmäisen WRC-rallinsa kyseisenä vuonna Uudessa-Seelannissa. Useiden vuosien vaihtelevan menestymisen jälkeen McRae siirtyi M-sportin johtamaan Ford-tehtaan tiimiin vuonna 1999 ja ajoi uutta Ford Focal ralliautoa. Vaihto sai McRaen tienaamaan kuusi miljoonaa puntaa kahden vuoden aikana, jolla hän teki historiaa ollessaan sen ajan eniten ansaitseva rallikuski. Siirto palkittiin myös välittömästi kahdella peräkkäisellä voitolla Safari Rallyssa ja Rally Portugalissa. Useat loppukilpailun muutokset ja luotettavuusongelmat toivat kuitenkin vain kuudennen sijan mestaruuskilpailuissa. Safari rallin voiton ansiosta vuonna 2002 McRae teki ennätyksen ollessaan eniten voittoja World Rally Championshipissä ansainnut kuski. Hänen ennätyksensä on sittemmin rikkonut Carlos Sainz, Sébastian Loeb ja Marcus Grönholm.

McRaen sopimus Fordin kanssa tuli päätökseen vuoden 2002 kauden jälkeen hänen pyydettyään viiden miljoonan punnan vuosipalkkaa. Ford ei ollut valmis pistämään niin paljon budjetistaan yhden kuskin palkkaan, jonka takia he päättivät sopimuksen.Vuoden 2003 kaudelle McRae allekirjoitti sopimuksen voittajajoukkue Citroënin kanssa. Joukkueeseen kuului nuori ranskalainen Sébastian Loeb ja yhdessä hänen ja Carlos Sainzin kanssa he suorittivat hienoimman mahdollisen tuloksen Xsara WRC kisoissa ja toivat tallille kaikki kolme pokaalia.Vuosina 2004 ja 2005 McRae edusti Isoa-Britanniaa Race of Champions kilpailussa Formula 1 kuljettajan David Coulthardin kanssa. Vuoden 2006 kilpailuissa Englanti ja Skotlanti osallistui eri tiimeillä ja McRae ja Coulthard yhdistyivät jälleen edustamaan Skotlantia.Colin kilpaili Subarulle jälleen heinäkuussa 2006 ensimmäisessä televisioidussa Amerikan rallissa Los Angelesissa, joka oli osana X-gamesejä. McRae osui autolla toiseksi viimeiseen kulmaan laskeuduttuaan hankalasti hypyn jälkeen. Tämä kolahdus vahingoitti etupuskurin ja vasemman etupyörän mutta McRae piti silti auton käynnissä ja pääsi maaliin saakka vain 0,13 sekuntia hitaampana kuin kilpailun lopullinen voittaja Travis Pastrana. Colin McRae kuoli traagisesti helikopterin syöksyessä maahan McRaen kodin läheisyydessä 15 syyskuuta 2007. Tapaturmassa kuoli myös McRaen viisivuotias poika Johnny, perheystäviä ja Johnny -pojan ystävä, kuusivuotias Ben Porcelli.