Mr racing

Blogista

Parhaat urheiluautot

Urheiluautoiksi luokitellaan useimmiten autot, jotka ovat kaksipaikkaisi, niissä on hyvä suorituskyky ja erinomaiset ajo-ominaisuudet. Niistä ei kuitenkaan ole olemassa mitään virallista määritelmää, vaan ne määritellään eri tavalla riippuen kerhosta tai järjestöstä, joka luokituksen antaa. Nykyään niitä onkin olemassa niin monia erilaisia, että urheiluautot eivät kuulu enää mihinkään tiettyyn luokkaan. Kunhan niitä ei sekoita Gran Turismo autoihin, mikä on tarkkaan määritelty oma autoluokkansa.

Urheiluautojen paremmuudesta kilpaillaan joka vuosi. Nykyään niiden määritteleminen on hieman hankalampaa, sillä ne eivät ole enää vain yhden tietyn mallin mukaisia, vaan niitä löytyy montaa eri tyyppiä. Aikaisemmin urheiluautot olivat kaksipaikkaisia, mutta nykyään niitä löytyy myös nelipaikkaisina. Monesti takana olevat penkit ovat kuitenkin todella pienessä tilassa, joten istumatilaa ei juurikaan ole, ainakaan mukavaa sellaista.

Aikaisemmin urheiluautot olivat myös aina takavetoisia, mutta tässäkin asiassa on koettu paljon muutoksia ja nykyään niitä voi löytyä sekä etu- että nelivetoisinakin. Tämän takia niiden tarkka asettelu paremmuusjärjestykseen ei ole niin helppoa enää. Tärkeintä urheiluautossa on kuitenkin moottori ja sen asettelu- sekä vetotapa, sillä nämä ovat ominaisuuksia, jotka eniten vaikuttavat auton hallintaan ja ohjaukseen.

Automalleja

Tyypillisin asettelu on niin, että moottori sijaitsee edessä ja urheiluauto on takavetoinen. Tällaisella suunnittelulla ja asettelulla saadaan aikaan todella hyvä tuntuma autoon, suorituskyky on hyvä ja kestävä sekä ajo-ominaisuuksista voi nauttia kuka tahansa kuski. Monet myös autokilpailuissa menestyneet automallit noudattavat tätä suunnittelua.

Dodge Viper on yksi parhaimpia tämän automallin autoja. Sitä on valmistettu jo vuodesta 1992 lähtien. Siihen asennettu V10-moottori on erittäin tehokas ja samalla suurin moottori, mitä on asennettu tavalliseen liikenteeseen tarkoitettuihin autoihin. Dodge Viperin saavuttaa jopa 325km/h huippunopeuden ja sen saa itselleen noin 180 000 eurolla.

Mazdan MX-5 mallia on valmistettu jo vuodesta 1989. Se on hyvin persoonallisen näköinen, pieni, mutta tehokas kaksipaikkainen avoauto. Sen malli on ollut alusta asti niin suosittu, että siihen on tehty vain hyvin vähän muutoksia vuosien varrella. Sen toivottiin aina pysyvän edullisempana vaihtoehtona urheiluautojen hankkijoille ja sen voikin saada itselleen jopa alle 40 000 eurolla.

Chevrolet Corvette on todellinen klassikko mitä on valmistettu jo vuodesta 1953. Se on sinä aikana kokenut jo kahdeksan mallimuutosta ja sen uusimman mallin odotetaan tulevan markkinoille vuonna 2020. Se on erittäin tyylikäs auto, mistä ei myöskään tehoja puutu. Kukkaroa saa kuitenkin kaivaa melko paljon, sillä tämä urheiluauto ei yleensä uutena kaupasta lähde alle 100 000 euron.

Sekä Ferrari, Porche että Toyota ovat käyttäneet urheiluautoissa asettelua, jossa moottori sijaitsee taka-akselin ja matkustajien välissä. Tällaista asettelua kutsutaan keskimoottoriseksi ja ne ovat takavetoisia. Ne antavat tarvittavaa pitoa nopeaa kiihdytystä varten, mutta niiden ohjattavuus voi tietyissä tilanteissa olla haastavaa.

Audi toi nelivedon myös urheiluautoihin Audi Quatro malleillaan. Myös Porchelta ja Lamborghinilta on sen jälkeen ilmestynyt nelivetoisia urheiluautoja. Nelivetomallit ovat osoittautuneet hyviksi erityisesti Pohjoisen jäisissä tieolosuhteissa, ja ne ovat pärjänneet erittäin hyvin rallikilpailuissa. Ne tuovat paljon paremman pidon ja kestävyyden autolle.

 Superautot ovat todella kovan suorituskyvyn omaavia harvinaisempia urheiluautoja. Niitä on yleensä valmistettu vain muutamia satoja tai tuhansia kappaleita. Ne ovat suunnittelultaan aivan omaa luokkaansa kuten Lamborghini Murciélago, joka on valmistettu hiilikuidusta ja teräksestä. Sen muotoilu on todella upeaa ja ominaisuudet sellaisia, joista moni autoilija osaa vain haaveilla, kuten itse autostakin, jonka hinnaksi tulee useampi satatuhatta euroa.