Alfa Romeo on sellainen automerkki, jonka varmasti kaikki suomalaiset tietävät. Kyseessä on italialainen, premium-luokan automerkki, joka kuuluu Fiat Chrysler Automobiles-nimiseen konserniin. Arkikielellä voidaan siis sanoa, että Alfa Romeon omistaa Fiat. Alfa Romeo on vuonna 1910 perustettu automerkki, joka edelleenkin erottuu joukosta, erityisesti ulkonäöllään. Italialaiset automerkit tunnetaan tyylikkäästä ja ihailtavasta ulkonäöstään, eikä Alfa Romeo ole siihen millään tavalla poikkeus. Pääasiassa Alfa Romeo tekee henkilöautoja. Alfa Romeo nousi nopeasti suosituksi automerkiksi ja Suomessakin vakiinnutti paikkansa tietyllä tavalla, vaikka se ei aluksi ollutkaan kovin tunnettu automerkki. Alfa Romeo saapui Suomeen 1950-luvulla ja sitä alettiin tuomaan maahan, kun niitä nähtiin ulkomaisissa kilpailuissa.

Alfa Romeo Suomeen

Aluksi uusia Alfa Romeoita myytiin Suomessa vain noin 10-20 kappaletta, mikä oli jo silloin todella vähän verrattuna moniin muihin automerkkeihin. Ennätysvuosi oli 1986, kun myytyjä Alfa Romeoita rekisteröitiin yhteensä jopa 42. Sen jälkeen myyntiluvut lähtivät jälleen laskuun ja myytyjä yksilöitä oli jopa alle 10 vuodessa. Saavuttiin vuosikymmenelle 1980 ja Alfa Romeota alettiin myymään tosissaan. Jälleenmyyjä vaihtui ja vuonna 1989 rekisteröitiin jo yli 700 uutta Alfa Romeota Suomessa. 90-luvulla autoja rekisteröitiin sitäkin enemmän, mutta yhteensä Alfa Romeoita oli Suomessa vain hieman yli 3000 kappaletta.

Vuonna 2006 rekisteröityjen Alfa Romeoiden määrä Suomessa edusti vain 0,3 prosenttia Suomen autoista. Se ei siis koskaan ole ollut Suomessa suosituin automerkki, vaikka kuitenkin on ollut siinä noin 30. sijalla Suomessa suosituimpien automerkkien listoilla. Suomen heikko menestys ei ole kuitenkaan hidastanut Alfa Romeota, vaan automerkki on ollut vahvasti mukana kansainvälisissä kilpailuissa, kuten Formula 1-sarjassa. Alfa Romeo on niittänyt historian aikana useita voittoja erilaisista kilpailuista, kuten 24 tunnin Le Mans-ajosta.

Alfa Romeo Suomeen

Alfa Romeon automallit ovat olleen aina sporttisen näköisiä, joten kansainvälinen moottoriurheilu on jättänyt selvän jäljen Alfojen ulkonäköön. Jopa Alfa Romeon ensimmäinen kaupunkimaasturi Stelvio jatkaa kunniakkaasti automerkin sporttisuutta. Monet automerkit ovat muokanneet ulkonäköään rajustikin vuosien mittaan, erityisesti urheilumaailmassa, mutta italialaiset autot ovat pysyneet melko samana. Vaikka ei olisikaan vanhoja Alfa Romeoita paljoa nähnyt, voi ne silti tunnistaa melko helposti. Auton etuosa on se, mistä tunnistaa Alfa Romeon parhaiten. Sen kolmioimainen etugrilli ja pitkulaiset valot jäävät varmasti mieleen. Alfa Romeo käyttää usein malliston esittelyihin myös näyttäviä värejä, kuten italialaiseen tapaan yleensä. Tuttu väri Alfa Romeolle on punainen.

Henkilöautojen lisäksi Alfa Romeo on valmistanut paketti-, kuorma- ja linja-autoja, mutta tosiaan urheilullisena automerkkinä ne eivät ole koskaan saavuttaneet sitä suosiota, mitä henkilöautot ovat maailmalla. Alfa Romeot ovatkin keränneet eri puolilla maailmaa faneja itselleen. Alfa Romeon faniklubit ovatkin hyvin aktiivisia faniryhmiä ja Alfa Romeot ovat suosittuja keräilyautoja. Verrattuna moniin muihin autoihin, niitä ei ole muuallakaan maailmassa rekisteröity liian paljon, joten erityisesti vähän myydyt mallit ovat nousseet keräilyharvinaisuuksiksi, joita myydään hurjiin hintoihin huutokaupoissa. Keräilyharvinaisuuksien joukossa ei ole ainoastaan yksittäisiä konseptimalleja, vaan esimerkiksi 1960- ja 1970-lukujen Giulia ja Giulietta ovat sellaisia malleja, joita myydään melko korkeaan hintaan nykyisinkin. Voidaan melko rohkeasti väittää, että 60- ja 70-luvun Alfa Romeot ovatkin juuri niitä toivottuja keräilyharvinaisuuksia.

Alfa Romeo on sopiva auto sellaiselle henkilölle, joka kaipaa italialaista suunnittelua sekä ulkonäön että sisustuksen osalta. Niitä ei pidetä markkinoiden luotettavimpina autoina, mutta tarjoavat hintaansa nähden hyvin tehoa ja tarvittavat lisävarusteet. Premium-luokassa onkin kiistelty, kuuluvatko ne oikeasti siihen. Kauneus ja premium taitavat Alfan osalta olla katsojan silmissä.